
Тариф 5,4 грн за м² + 3 млрд грн: чому конкурси на управителів будинків Києва перетворилися на формальність і скільки заплатять мешканці?

Руслан Крамаренко екс-заступник міністра ЖКГ.
"Поки країна змагається за виживання у війні, столична влада створює новий фінансовий тягар для бюджету. Кошти, які могли б піти на оборону, інфраструктуру чи соціальні потреби, фактично будуть направлені на дотації комунальним підприємствам, що отримали управління будинками без реальної конкуренції. Нещодавні події з конкурсами на управителів багатоквартирних будинків у Києві вказують на спробу міської влади залишити контроль за фінансовими потоками в руках муніципальних структур. Це відбувається навіть ціною збитків для бюджету та підвищення витрат мешканців.

В кінці року всі райони Києва оголосили конкурси для призначення управителів будинків, які не створили ОСББ чи не обрали собі управителя. Це дало змогу підняти тарифи, що не змінювалися з 2017 року.
Формально проведення конкурсів відповідає законодавству, але умови були прописані так, що приватні компанії фактично не мали шансів. Чинний тариф у Києві складає 5,4 грн за м², хоча економічно обґрунтований тариф дорівнює приблизно 10 грн. Водночас нові управителі отримають борги будинків на сотні мільйонів гривень, які приватні компанії не можуть покрити, на відміну від комунальних підприємств.
Під час конкурсу з’явився проєкт рішення Київради, який рекомендував переможцям не підвищувати тариф до завершення воєнного стану, що створює збитки на 3-4 млрд грн на рік. Очевидно, що приватні компанії не будуть працювати в таких умовах, а муніципальні підприємства – можуть."
Чому платитимуть мешканці?
Міська влада намагається втримати тарифи на рівні 2015 року, щоб уникнути невдоволення населення, але це неефективно. Комунальні підприємства не зможуть надавати послуги без дотацій. Як результат:
1. Кияни все одно заплатять через податки.
2. Якість послуг не покращиться, адже відсутність конкуренції не мотивує комунальні підприємства працювати краще.
3. Подальше підвищення тарифів неминуче, але воно відбудеться без ринкового контролю, а через політичні рішення.
Що потрібно зробити?
Щоб реформувати ЖКГ у Києві, потрібно проводити відкриті конкурси, залучати приватних управителів і забезпечити прозоре формування тарифів.