Як і куди подорожували українці у 2024 році
На завершення року ми аналізуємо, як українці подорожували у 2024 році, зважаючи на обставини війни. Які напрямки були популярними, як змінилися мотиви мандрівників та які тури відійшли на другий план?
Ексклюзивно для 44.ua директорка туристичної агенції «Полечу, куди хочу!» Наталія Якименко поділилася статистикою та досвідом.
Хто обирає подорожі за кордон
Якщо порівняти з довоєнним періодом, то серед подорожуючих майже повністю зникли чоловіки — вони становлять 5% від загальної кількості туристів. Натомість 95% мандрівників — це жінки, з яких:
- 70% — мами з дітьми, які прагнуть подарувати своїм дітям мирні спогади;
- 30% — жінки, які подорожують самі або приєднуються до групових турів. Такі тури часто мають на меті дослідження нових країн, активний відпочинок, фотозйомку чи відеоконтент.
Зміни у мотивації для подорожей
До війни більшість українців сприймала закордонні подорожі як спосіб відпочити від рутини, побачити нові країни чи насолодитися морем. Нині мандрівки стали способом психологічного відновлення та відчуття безпеки. Люди прагнуть відчути життя без сирен, без обстрілів, можливість виспатися спокійно.
Для мам такі поїздки — це також можливість показати дітям мирне життя та дати надію, що воно колись повернеться в Україну. Попит на спокійний відпочинок біля моря значно перевищує зацікавленість екскурсійними турами, які до війни були популярними.
Фото: Freepik
Відпочинок без росіян
Ще до початку війни деякі українці цікавилися напрямками, де відпочиває менше росіян. Нині ж цей запит зріс до 40%. Особливо це стосується популярних напрямків, як-от Туреччина чи Єгипет. Українці, навіть обираючи ці країни, часто просять підібрати готелі, де росіяни відпочивають рідко. Більше того, цей фактор нерідко стає вирішальним навіть при виборі дорожчих варіантів.
Для уникнення російських туристів українці все частіше обирають європейські країни, такі як Греція, Іспанія, Італія, а також Туніс. Завдяки візовим обмеженням для громадян рф, ці напрямки стали ще більш привабливими для українців.
Нові клієнти українських агенцій
З початку повномасштабного вторгнення українські туристичні агенції відкрили для себе нову категорію клієнтів — українців, які виїхали за кордон задовго до початку війни або вже після її початку.
Основні причини, чому ці люди звертаються до українських компаній:
- Підтримка українського бізнесу;
- Зручність та звичка працювати з перевіреними компаніями;
- Негативний досвід співпраці з європейськими агенціями;
- Перевага українського сервісу, швидкість реагування на запити та допомога з візовими питаннями;
- Мовний бар’єр;
- Розуміння продукту та особистий досвід відвідування готелів, що допомагає при виборі напрямку.
Як змінилися напрямки подорожей
Закриття українських аеропортів суттєво змінило географію туризму, але не звузило її, як можна було очікувати. Подорожі тепер починаються з аеропортів сусідніх країн: Кишинева, Жешува, Сучави, Варшави, Катовіце, Бухареста чи Будапешта.
Хоча аеропорти Кишинева, Жешува, Бухареста та Сучави пропонують обмежену кількість напрямків, Варшава і Будапешт дають доступ до ширшої географії, включно з екзотичними країнами.
Автобусні тури, які раніше не мали попиту (лише 2% бронювань), нині в літній сезон становлять 15%. Найпопулярніші напрямки: Болгарія (через відносно невелику вартість і короткий час у дорозі — близько 30-33 годин) та Туреччина (42-45 годин).
Популярні напрямки за сезонами
Влітку українці досі схильні до подорожей в Туреччину. Особливо цей напрямок цікавий мамам з дітками, оскільки турецькі готелі концепції «все включено» пропонують багато дитячих розваг. Все більш популярними стають європейські країни. Першу причину ми вже згадували – там мало росіян.
Друга вагома причина – це теплий клімат, смачна їжа, культурна спадщина. І третя – ці напрямки обирають ті, хто вже перевищив норми перебування в країнах Шенгенської зони без оформлення візи. Тому такі туристи обирають подорожі в межах Шенгену без кордонів.
В міжсезоння (весна та осінь) залишається популярним Єгипет. Це відносно доступна по вартості країна зі звичним для українців сервісом «все включено».
Єгипет, Фото: Freepik
Взимку любителі теплих країв обирають Занзібар, Шрі-Ланку та Домінікану. Остання – лідер продажів, адже відносно доступна по бюджету і тут є готелі «все включено».
Тривалість відпочинку та витрати
Через складнощі з добиранням до аеропортів українці обирають довші подорожі. Мінімальний термін — 7 ночей, що значно відрізняється від довоєнних коротких поїздок на вихідні до європейських міст. Тури на вихідні зараз взагалі втратили популярність.
Середній чек на морський відпочинок залишився стабільним: 2000 євро за двох на 7 ночей. Бюджетні варіанти, як автобусні тури, коштують від 150 євро.
Що стосується «гарячих турів», то раніше вони складали 15% бронювань, але нині майже зникли через логістичні труднощі. Люди почали планувати свої поїздки заздалегідь. До того ж, зараз українці користуються європейськими аеропортами, а всі чартерні рейси розпродаються завчасно.
Подорожі, Фото: Freepik
Тому в Європі майже не виникають ситуації з незаповненими літаками, коли ціни на переліт за кілька діб до вильоту суттєво знижуються. Європейці рідко змінюють плани на поїздки і відмовляються від турів напередодні вильоту.
2024 рік став роком адаптації українських туристів до нових реалій. Подорожі стали не лише відпочинком, а й способом знайти спокій, підтримати себе морально та відчути хоча б тимчасову безпеку.
Хочете дізнаватись ще більше новин Києва, Київщини та України? Тоді хутчіш долучайтесь до нашого Telegram-каналу "Головні новини Києва – 44.ua".