Амбіції на паузі: ТОП-6 транспортних проєктів Києва, які так і не втілили в життя

Протягом останніх десятиліть столиця України озвучувала низку грандіозних транспортних проєктів, покликаних вирішити проблеми із заторами та сполученням між районами. Монорейкова система, капсули Sky Way, комбіновані трамваї-потяги — кожна з цих ідей могла змінити Київ. Але чи то через відсутність фінансування, чи через слабку підтримку влади, ці проєкти так і не стали реальністю. Журналісти 44.ua підготували добірку цих проектів та вже готові нею поділитись з читачами.

Трам-трейн від Троєщини до Караваєвих дач

І перший нереалізований проєкт в нашій добірці, про який ми розкажемо – tram-train. Так, у 2016 році київська влада представила ідею запуску комбінованого виду транспорту, який міг би їздити як трамвайними, так і залізничними коліями. Планувалося, що новий трамвай-потяг з'єднає Троєщину та Караваєві Дачі, ставши частковою альтернативою метро на Троєщину.

Головною перевагою проєкту було те, що для його реалізації не потрібно було будувати нову колію. Багатосекційний 60-метровий транспорт мав розвивати швидкість до 120 км/год і забезпечити комфортне перевезення пасажирів. Запустити систему планували у 2020 році.

Нереалізований проєкт в Києві Трам-трейн від Троєщини до Караваєвих дач

Проте вже з 2017 року проєкт перестали розвивати. Серед основних причин називали відсутність спеціального рухомого складу та складнощі з інтеграцією нового транспорту в дорожню інфраструктуру міста.

Метробус – швидкісний автобус для мегаполісу

Метробус – це система швидкісного автобусного транспорту, яка використовується в понад 150 містах світу, таких як Стамбул, Мехіко, Джакарта та Оттава. Вона передбачає виділені смуги, по яких рухаються автобуси, що забезпечує відсутність заторів і дозволяє транспорту курсувати безперервно. Ще однією важливою особливістю метробусів є посадка пасажирів через спеціальні термінали з турнікетами, що забезпечує швидкість і комфорт. У деяких містах інтервали між відправленнями складають лише кілька секунд.

Про впровадження такої системи в Києві почали говорити ще у 2019 році, ідею підтримували як альтернативу будівництву метро на Троєщину. Однак, через різні труднощі, включаючи потребу в значних інвестиціях та адаптацію інфраструктури міста, метробус у Києві так і не з'явився, і наразі цей проєкт залишається нереалізованим.

Актуальні, важливі та перевірені новини читайте в нашому Telegram-каналі "Головні новини Києва – 44.ua". Також не забувайте долучатись.

Канатна дорога: повітряний шлях на Лівий берег

У Києві неодноразово обговорювали запуск канатної дороги як альтернативного виду транспорту. За словами архітектора Андрія Миргородського, у планах було з’єднати станцію метро "Арсенальна" з Лівим берегом через вертолітний майданчик на Парковій дорозі. Також у Генплані Києва на 2020–2040 роки згадується побудова "канатки".

Мер Віталій Кличко у 2017 році наводив приклад успішної Харківської канатної дороги, проте до реалізації ідеї в Києві справа так і не дійшла. Війна та регулярні обстріли роблять перспективу цього транспорту майже утопічною.

Згідно з довоєнними планами, першу чергу канатної дороги планували від Поштової площі до Гідропарку з пропускною здатністю до 2400 осіб на годину. Але проєкт так і залишився на папері.

Капвей: футуристичний транспорт, який не став реальністю

У Києві свого часу намагалися створити капвей — суміш монорейки та автобуса, яка мала стати альтернативою метро. Ідею вперше розглядали ще в 60-х роках, але лише у 2004 році на полігоні між Гостомелем і Мощуном збудували 300-метрову тестову ділянку для вагончика, здатного розганятися до 100 км/год і перевозити до 150 пасажирів.

На реалізацію проєкту витратили близько 3,5 мільйонів доларів, а сам вагон виготовили на білоруському підприємстві. Проте проєкт визнали нерентабельним і закрили. До 2020 року помаранчевий вагон стояв занедбаним біля Гостомеля, після чого його перевезли до Державного музею авіації як експонат.

Електробуси та трамвай до Ірпеня: амбітні плани чи нездійсненна мрія?

Про запуск електробусів із Києва до Ірпеня, як і тролейбусної лінії у цьому напрямку, говорять уже не перший рік. Однак жоден із цих проєктів поки що не реалізований.

Запуск електротранспорту з Києва до Ірпеня

Тролейбусна лінія зупинилася на етапі планування через протести екоактивістів, які виступили проти вирубки лісу для її будівництва. А ось ідея електробусів знову набула актуальності у 2023 році, коли ірпінський мер Олександр Маркушин заявив про співпрацю з німецьким товариством міжнародного співробітництва GIZ Ukraine. За його словами, планується не лише забезпечити місто сучасними електробусами, а й облаштувати альтернативні джерела живлення, такі як сонячні панелі.

Тим часом у 2024 році у Верховній Раді заговорили про запуск трамвайного сполучення між Києвом, Ірпенем, Бучею, Гостомелем та Блиставицею. Проєкт мають завершити до 2027 року в межах програми відновлення Київщини. Щоправда, у самій програмі інформація про цей трамвай поки відсутня, що ставить під сумнів його реальні перспективи.

Sky Way: підвісний транспорт на Троєщину зі швидкістю 500 км/год

У 2018 році Київська міська державна адміністрація заявила про намір реалізувати проект Sky Way — надземної транспортної системи, яка мала з’єднати Поштову площу з Троєщиною. Для цього було навіть створено робочу групу у департаменті транспортної інфраструктури.

Проєкт передбачав підвісні вагони-капсули, здатні перевозити до 14 пасажирів зі швидкістю 150 км/год. Вони мали рухатися підвісними рейками, змонтованими між опорами. Пізніше планували впровадити надшвидкісний варіант Sky Way зі швидкістю до 500 км/год, що мало б створити футуристичну транспортну систему, схожу на ту, що зображена у фільмі "П’ятий елемент".

Однак, попри амбітні плани, робоча група так і не розпочала діяльність, а проєкт залишився лише на папері.

Раніше ми розповідали про ТОП-8 нереалізованих архітектурних мрій столиці.