З 1 квітня 2022 року українці могли безкоштовно розмитнювати автівки. Але депутати вирішили, що досить таких «щедрот для народу» і з 1 липня скасували пільги для ввезення авто з-за кордону.
Прийнятий Закон не передбачав вийнятків та перехідних положень. Тому парламентарі почали реєструвати законопроекти, щоб продовжити дію пільги хоча б на деякий час.
Питання вживаних автівок на часі і лишатиметься актуальним, поки Україна не вступить до ЄС, вважає народний депутат з Житомирщини Сергій Кузьміних, автор одного з альтернативних законопроектів.
- Досі в Україні автомобіль продовжує бути предметом розкоші, а не засобом пересування, і більшість українців не можуть собі дозволити купівлю новенької автівки та обирають альтернативу - вживане авто з країн Європи. Природньо, що безкоштовною функцією розмитнення автомобілів з 1 квітня скористалися тисячі українців. Наші люди на війну віддають останні кошти, а сьогодні дехто з них зміг придбати для родини авто на пільгових умовах, ми маємо їх підтримати, а не «викручувати руки». Такі преференції мали діяти впродовж дії воєнного стану.
Що спонукало Вас написати новий законопроект?
- Соціальна напруга та відновлення соціальної справедливості. Хтось зустрів «Час X» у великій черзі на пункті пропуску державного кордону України, захворів, потрапив у ДТП – усі ці люди не змогли реалізувати права, надані їм чинним законодавством та Конституцією України.
Чим Ваша ініціатива різниться від уже зареєстрованих колегами? Можливо варто було виписати один спільний документ?
- Законопроекти щодо нової формули розмитнення, запровадження електронних митних декларацій, преференції для окремих автовласників – все це не закриває питання тим українцям, які ввезли куплену автівку і не встигли оформити документи.
Я пропоную внести зміни до Митного кодексу України щодо термінів завершення дії. Людина, яка придбала автівку закордоном і до 1 липня подала попередню митну декларацію – не спізнилася. Їй треба дати час тут, в Україні, належним чином зареєструвати свою покупку!
Запропоновані моїми колегами законопроекти №7533 та №7534 знову ділять українців: дозвіл завершити пільгове митне оформлення авто, митна вартість яких не перевищує еквівалент 10 тисяч євро.
Я правильно розумію, Ви не погоджуєтеся із запропонованим поділом дорогий-дешевий автомобіль?
- І це також. За даними митниці, лише менше 1% ввезених автомобілів підпадали під категорію «елітних». Чому виникла така градація зараз, коли дозвіл діяв на всі без виключення автівки – мені не зрозуміло?! Як невідомим лишається і межа у 10 тисяч євро.
За період війни українці втратили велику кількість автомобілів. Введення пільг дозволило громадянам відновити власний автопарк та суттєво знизило вартість автівок для забезпечення армії.
Знаю з розповідей очевидців про штучно створені черги на кордонах, аби люди не встигли до «часу Х». Тепер же мають через чужу недбалість чи байдужість вивертати з кишень гривні, яких і так у них обмаль.
Мій обов’язок, як народного депутата, дбати про українців. Тому пропоную дати можливість КОЖНОМУ УКРАЇНЦЮ – незалежно від його статків та вартості покупки - хто до 1 липня подав попередню митну декларацію, дооформити авто. Ми не можемо залишати їх з проблемою на кордоні. Ми повинні в цей час бути єдині, як ніколи!
Знаємо, що 9 червня Вами було вже зареєстровано проект закону щодо оподаткування легкових транспортних засобів. Він про теж ж саме?
- Ні, сьогодні ми говоримо про Закон, який потребує термінового ухвалення, та діятиме лише на певний період. А законопроект №7448 на перспективу. Він передбачає справедливий механізм митного оформлення та реєстрації в Україні вживаних авто, призначених головним чином для перевезення людей. Зокрема, пропоную:
- звільнити від ПДВ операції із ввезення таких автомобілів в Україну;
- прибрати коефіцієнт віку авто з формули акцизу;
- встановити обов’язкову сплату військового збору для підтримки українського військово-промислового комплексу та ЗСУ;
- зменшити розмір ввізного мита з 10% до 5%.
До прикладу, митне оформлення та реєстрація в Україні вживаного легкового автомобіля з робочим об’ємом двигуна 2000 см3, вартістю 3000 євро, обійдеться власнику - від 400 до 500 євро - в залежності від типу двигуна.