Для більшості азовських курортів підсумки сезону-2021 стали невтішними. Медузи, комарі, морські блохи, зливи, які накривали узбережжя більше місяця – все це в сумі з дискредитуючими висловлюваннями у ЗМІ та соціальних мережах на адресу рекреацій призвело до кризи вітчизняного пляжного туризму, яка на Азовському морі не оминула навіть «велику трійку» – Кирилівку , Бердянськ та Арабатську Стрілку. Після такого літа відпочивальники, які поступово замислюються про відпочинок наступного літа, не знають, чого чекати від цін на курортах. А тим часом туристичні експерти вже активно аналізують ринок та дають свої прогнози. Про це повідомляє 44.ua з посиланням на Інтерфакс-Україна.
Минулого літа спостерігалася виражена негативна динаміка турпотоку за найпопулярнішими азовськими напрямками. Загалом, до кінця сезону більшість готелів та баз відпочинку Бердянська, Кирилівки та Арабатської Стрілки ледве були заповнені на третину, і то лише завдяки статистиці найпопулярніших об'єктів, розпроданих ще на етапі раннього бронювання. До речі, в попередні роки ці показники були як мінімум вдвічі більшими.
Сьогодні ніхто не береться точно прогнозувати, як складеться ситуація з медузами, які стали головною причиною провального сезону-2021 улітку наступного року. Але одне очевидно вже зараз: дієвого методу для боротьби з ними в руках готельєрів та місцевої влади поки що немає. І якщо кількість медуз в Азовському морі повторить минулорічний рекорд, ніякі протимедузні сітки не врятують від шматків цих морських істот і їхнього яду, який потрапляє у воду і викликає сильне печіння шкіри.
У той же час зарубіжні курорти зі зниженими через пандемію коронавірусу цінами та відсутністю медуз виглядають для багатьох привабливішими. Особливо з огляду на те, що розцінки на відпочинок вони не поспішають піднімати.
Беручи до уваги тимчасову непривабливість вітчизняних рекреацій через медуз та ціновий демпінг зі сторони зарубіжних курортів, було б логічним припустити, що з метою відновлення зниженого попиту вітчизняні курорти будуть знижувати цінники. Чого від них і чекали вже до кінця минулого сезону.
Але приазовські готельєри до цього поки що не готові. Зокрема, через короткий сезон, за який потрібно встигнути заробити стільки, щоб вистачило на сплату податків, зарплат співробітникам та підтримку номерного фонду протягом усього року, а також у зв'язку з податковим та витратним навантаженням, яке постійно зростає. На даному етапі вони намагаються повернути та утримати туриста за допомогою будівництва басейнів та розвитку інших напрямів – гастрономічного, екскурсійного, культурного тощо.
«Більшість власників готельного бізнесу на азовських курортах, яких нам вдалося опитати, нині не планують знижувати ціни або включати до торішньої ціни додаткові послуги чи сервіси, за винятком хіба що басейнів. Свою позицію вони пояснюють суттєвим подорожчанням електроенергії та комунальних послуг, підвищенням податків на землю та нерухомість, зростанням мінімальної заробітної плати та пов'язаним з ним збільшенням податкових зобов'язань, а також запровадженням реєстраторів розрахункових операцій (РРО), які практично, напевно, потягнути за собою адміністративні витрати та штрафи. У такій ситуації, кажуть готельєри, проблематично буде не лише знизити ціни, а навіть зберегти їх на рівні минулого сезону, не знижуючи при цьому сервіс та не урізаючи перелік та якість послуг, що надаються. Але це стосується переважно великих і затребуваних курортних об'єктів, яких криза торкнулася найменше. Тоді як міні-готелі та гостьові будинки воліють поки не думати про майбутнє, обмежуючись будівництвом басейнів»,— коментує можливість зниження цін на відпочинок у 2022 році головний редактор профільного видання azov.zp.ua Юлія Ангеловська.
І у разі зниження цін робота готельєрів може виявитися просто нерентабельною, а для деяких – обернеться крахом.
«Невдалим минулий сезон для азовських курортів виявився не лише через медуз – свою роль відіграли й інші фактори. Зокрема, суттєве зростання вартості оренди землі, збільшення мінімальної зарплати, що тягне за собою підвищення одразу кількох податкових платежів, зростання тарифів на електроенергію та газ, а також обов'язкове використання з наступного року реєстратора розрахункових операцій для ФОП. Все це саме по собі здатне поставити туристичний бізнес у скрутне становище, а медузи лише посилили його, і в найближчому майбутньому ситуація навряд чи зміниться. Що буде з готелями у 2022 році, і скільки з них зможуть пережити майбутній сезон, передбачити дуже важко. Єдине, що відомо напевно, це те, що за збереження торішніх цін на вітчизняних курортах відпочивальники сюди просто не поїдуть. Принаймні більшість із них. А прибуток готелю залежить не від вартості номера, як вважають багато власників готельного бізнесу, а в першу чергу від його завантаження. Отже бізнес все ж таки змушений буде знижувати ціни, нехай навіть при цьому доведеться якийсь час працювати з нульовою рентабельністю. Але, звичайно, для ринку загалом це матиме негативні наслідки», — озвучила свою думку редактор інтернет-видання arabat.com.ua Юлія Васильєва.
При цьому, як вважають багато експертів, якщо торішній сценарій із медузами повториться, а ціни не знизяться, багато туристів просто відмовляться їхати на море. Або шукатимуть альтернативу у вигляді курортів, які менш постраждали від атаки медуз, хай і не настільки популярних.
«Ймовірно, азовським курортам з медузами частина відпочивальників віддасть перевагу «чистим» зарубіжним курортам, наприклад, тим же Туреччині, Єгипту, Болгарії, Греції, які стали істотно доступнішими за час коронавірусної пандемії і поки що утримують порівняно невисокі ціни. З іншого боку, на Азовському морі є ряд не особливо розкручених і досить бюджетних рекреацій, яких проблема медуз практично обійшла стороною або торкнулася меншою мірою. Це, наприклад, запорізький Приморськ, який через троянду вітрів медузи практично обходять стороною, курорти Донецької області - Урзуф, море в районі якого опріснене річкою Зелена, а також Мелекіне та Білосарайська коса, які знаходяться на березі порівняно прісної Таганрозької затоки з річкою Дон, яка в неї впадає. Тому, незважаючи на відсутність розвиненої курортної та розважальної інфраструктури, а також скромніший у своєму розмаїтті номерний фонд у порівнянні з головною азовською трійцею, вже наступного сезону ці маловідомі курорти можуть набути більшої популярності», - ділиться своїми припущеннями головний редактор туристичного медіа-проєкту primorsk.ua Євген Смєльчаков.
Представники служб бронювання у свою чергу прогнозують, що ціни на популярних азовських курортах все ж таки знизяться і в окремих випадках дуже суттєво – аж до 50%. Тільки станеться це, на їхню думку, приблизно наприкінці травня – на початку червня, коли готельєри зрозуміють, що за розцінками минулого року до них ніхто не поспішає їхати.
Таким чином, ціни на відпочинок на Азовському морі у 2022 році, ймовірно, знижуватимуться, хоч і не відразу. Але як це вплине на ринок і чи не призведе до його колапсу – велике питання.